Läsutmaningen lektion 1 och två
I samband med att vi delar och äter frukt så brukar vår
lärare läsa högt för oss. Just nu läser vi Mio min Mio. Vi anävnder spågumman
för att förutspå vad som kommer att hända. Vi tittar på framsidan och ser om vi
kan få några ledtrådar.
Den här dagen använder vi detektiven för att lära oss fler
nya ord vid högläsningen. Så fort det kommer något nytt ord räcker vi upp handen
och provar de olika strategierna, läser vidare och ser om vi förstår av
sammanhanget, läser om ordet, frågor en kompis, frågar en vuxen eller slår upp
det. Vi provar ibland att googla orden med
vår ipad och ibland funkar det men oftast förstår vi förklaringen ännu mindre J Vi lät någon vara
sekreterare och skriva upp de ord som var nya för oss.
Sedan delade vi ut orden och ritade bild och skrev ner betydelsen av ordet.
Sedan gick vi ut och såg om vi kunde hitta eller på något
sätt gestalta det nya ordet. Det gick bra och var väldigt roligt! Det här däcket är lika fastkedjat som Svärdsmidaren
var i sitt berg.
På vägen in till vårt
klassrum hittade vi ett valv, det var extra festligt eftersom det var ett ord
som flera av oss inte kände till och inte riktigt förstod trots fina förklaringar. Men nu vet vi precis!
Lektion 3
Möte med Mio och min MIo
Vi tränade på att vara
reportrar och ställa frågor på texten. Vi pratade om de olika sätten att ställa
frågor, på raderna, mellan raderna och bortom raderna. När vi hade provat att ställa olika frågor till
varandra så funderade vi på frågor som vi skulle kunna ställa till
huvudrollsinnehavaren av vår gemensamma högläsningsbok. Då knackade det
plötsligt på dörren och in kom självaste Mio min Mio. Det tyckte vi var väldigt
roligt och vi provade att ställa frågor till honom. Mest spännande var att fråga honom vad som hände sedan i Landet i Fjärran. Vi fick ett svar av Mio men barnen i klassen trodde olika saker och fick som skrivuppgift att skriva ner sin version.
Här är en bild på Mio min Mio
och en på riddar Kato.
Inför läsutmaningen så fixade
vi till vår läsfixarhörna. Vi satte upp bilderna, plockade fram våra
läsfixardockor och letade på biblioteket fram riktigt bra böcker i olika
svårighetsgrader. Vi pratade om vad de olika figurerna kan hjälpa oss med för
att vi ska bli riktigt bra läsare och förstå allt som vi läser.
Det var nog en aha-upplevelse
för de elever i vår klass som inte har svenska som första språk att de barn som
har svenska som första språk faktiskt inte heller alltid förstår alla ord och
också kan behöva träna på att förutspå, sammanfatta, göra inre bilder och
ställa frågor på texter.
Läsutmaningen 4
Cowboyen
Nu har vi läst ut Mio min Mio. Då passade det bra att vi
övade oss på läsfixaren cowboyen. Vi sammanfattade tillsammans på tavlan om vad
som hade hänt i boken. Vi använde oss av begreppen först, sedan och på slutet.
När vi hade sammanfattat så valde vi ut de viktigaste
händelserna och gjorde en tärning med illustrationer. Det var jättekul! När vi
hade gjort klart så använde vi våra tärningar och berättade om olika händelser
från boken för varandra. Det var lättare när vi hade gjort en sammanfattning
och nu hade stöd av en bild. Några motiv var det många i klassen som hade valt,
t ex ett svärd och riddar Katos hjärta av sten och guldäpplet medan andra var
lite olika. Några skrev lite text till medan andra bara ritade bilder.
Läsutmaningen 5 Bild
Vi pratade om vilka inre bilder vi har fått när vi har läst
Mio mIn Mio. Vi valde ut varsin händelse som vi tyckte särskilt mycket om och
gjorde en skiss på den. Sedan tillverkade vi vår egen tavelram med hjälp av att
vi klädde en ram av trä med säckväv som vi målade såpvatten på för att den inte
skulle suga åt sig målarfärgen. Sedan fick vi färger på en palett och vår
bildlärare uppmanade oss att blanda till de färger vi behövde av de grundfärger
vi hade fått. Det var roligt och lite svårt. Våra tavlor blev jättefina! Riddar Katos borg, när Mio får Miramis och när Mio
träffar Jumjum var några av de händelser som blev förevigade.
Läsutmaningen 6
Känsel
Vi arbetade med vårt tema kroppen och den här veckan var det
känsel.
Vi kände på olika saker i en känselpåse, vi beskrev dem så
noga som möjligt och så fick våra kompisar gissa vad det kunde vara.
Vi tittade också på en film och under tiden så antecknade vi
viktiga begrepp i form av stödord. I vanliga fall brukar vi inte anteckna när
vi tittar på film men nu när vi gjorde det så insåg vi att man faktiskt kommer
ihåg bättre vad som sägs på filmen om man skriver upp stödord. Utifrån dem så
skrev vi en faktatext. Här hade vi nytta av detektiven som fångade upp nya ord
och så tog vi reda på vad de betydde.
Nu när vi arbetade med känsel så ville mellanstadiet komma
och visa vilka häftiga känselbanor som de hade gjort på tekniken. Det var
ungefär som på Mästarnas mästare, det gällde att inte låta ringen stöta mot
metallen för då började ett larm ringa. Tur att man inte fick en stöt! De
förklarade varför det blev så men det behöver vi inte ta här!
Läsutmaningen 7
Lukt och smak
När vi arbetade med kroppen den här gången så började vi
praktiskt som vi brukar göra i vårt tema. Den är gången började vi med att
provsmaka potatis och äpple när vi samtidigt höll för nästan. Det var då svårt
att känna skillnad. Men det var inte så gott med potatis!
Vi provade också att lukta på många olika saker och se om vi
kunde känna vad det var. Vissa var lätta som t ex kanel, diskmedel och vitlök
medan annat var svårare.
Sedan fick vi en text om lukt och smak. F-1:orna och de
tvåor som ville, läste texten tillsammans med läraren medan några tvåor och
treorna läste själva. Vi använde detektiven och strök under de ord som var
viktiga i texten för att förstå innehållet.
Vi antecknade våra understrukna ord och använde dem till att göra en
faktatext om lukt och smak. Det var då lättare att göra en egen text och inte
skriva av det som stod i faktatexten. Fiffigt! Det här ska vi göra fler gånger!
Läsutmaningen 8
Påsk
När vi arbetade med påsken i klassen så använde vi oss av
ett VÖL-diagram, också det från en läsande klass. Vi skrev upp på tavlan vad vi
vet om påsken, vad vi önskade lära oss och slutligen vad vi hade lärt oss. Vi
gjorde fina faktablad om det som vi visste och det som vi lärt oss och
avslutade sedan med påskpyssel och påskmiddag!
Läsutmaningen 9
Under läsutmaningen har vi läst mycket, både i skolan och
hemma. När vi valde en ny bok så använde vi spågumman för att förutspå vad
boken skulle komma att handla om. Vi tittade på omslaget, funderade på bokens
titel och tänkte på om vi hade läst någon liknande bok förut. Vi spelade också
in små filmer där vi var de olika läsfixarna men de har inte hunnit bli klara.
Spågumman på våra egna böcker.
Läsutmaningen 10
Engelska
På engelskan arbetade vi vidare med våra läsfixare. Vi övade
på reportern genom att ställa frågor på engelska och de handlade såklart om Mio
min Mio. Vi frågade som om den som gjorde loppleken var en speciell person t ex
Mio, Riddar Kato eller fader Konungen. Frågarna var t ex How old are you? Whats´s your name? What´s your favourite
animal?
Det blev väldigt lyckat! Det är ju så roligt att göra loppor
också. Loppor kan man använda till allt möjligt skojigt!
När vi hade
läst slut Mio min Mio så var det dags att börja på en ny gemensam bok. Vi valde
Pensionat Vidablicks gåta. Innan vi började så använde vi spågumman för att
förutspå vad boken ska komma att handla om. Nedan kommer en sammanfattning av
det vi trodde.
Spågumman
till ”Pensionat Vidablicks gåta”
Boken är skriven av Katarina Genar som också skrev ”Den
magiska kappan”. Den boken tyckte vi mycket om.
På framsidan ser vi en flicka i blå klänning. Hon står som i
en veranda. På verandan finns en massa blåa blommor. Hon har någonting i
handen. Det ser ut som det hon har i handen är magiskt. Det har nog någonting
med en gåta att göra. I Den magiska kappan så blandades nutid och dåtid, det
kanske blir samma i den här boken. Vi tror att den kommer vara spännande. Vi tror att flickan kommer att lösa gåtan och
att det kommer att sluta lyckligt.
Vi har använt detektiven och lärt oss att pensionat är som
ett litet hotell.
Det ska bli roligt att läsa boken!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar